In veel bedrijven worden functionerings- en/of beoordelingsgesprekken gehouden, maar in net zoveel bedrijven, veelal kleinere, vindt dit nauwelijks of slecht uitgevoerd plaats.
Wat zijn de verschillen en hoe kan je dit het beste aanpakken.
Voor de bedrijven waar het gebruik van de juiste terminologie een belangrijke rol speelt, zou je grofweg de volgende verschillen kunnen noteren:
Functioneringsgesprekken | Beoordelingsgesprekken |
tweerichtingsverkeer | eenrichtingsverkeer |
gericht op verleden, heden en toekomst | gericht op verleden |
bewaking voortgang functioneren | beoordelen functioneren |
verbeterafspraken | onderbouwen beheersmaatregelen |
Het functioneringsgesprek
Een functioneringsgesprek is een regelmatig terugkerend gesprek tussen een leidinggevende en een werknemer over zaken ‘in’ en ‘om’ het werk. Doel is door het maken van afspraken de kwaliteit van de 7 W’s (werkprestatie, -inhoud, -verhoudingen, -omstandigheden, -sfeer, -,
beleving en -belasting) te verbeteren.
Het beoordelingsgesprek
In een beoordelingsgesprek beoordeelt een leidinggevende het functioneren van de medewerker over de achterliggende periode, met als doel het niveau, de prestaties en de ontwikkeling van de medewerker te bespreken, te beoordelen en vooral te meten aan gestelde output. De uitkomst zal dan als maat dienen voor een nieuw contract, promotie, bonus etc. (beheersmaatregelen)
Overall zou je kunnen zeggen dat een functioneringsgesprek vooraf gaat aan een beoordelingsgesprek. Belangrijk is dat ze plaatsvinden, hoe klein en informeel het bedrijf ook is. Leg bovendien alles (het noodzakelijke) vast in dossiers en voer de gesprekken vanaf de kant van de leiding met bij voorkeur 2 personen.
Voor meer informatie neemt u contact op met Stuyt & Partners, T: 0174-620338, E: advies@stuytenpartners.nl.
|