Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk hem dan via onze website.

Nieuwsbrief | mei 2012

Naaldwijk, mei 2012


Beste lezer,

Een boelhandel starten in een tijd van Bol.com en het faillissement van diverse gerenommeerde boekhandels, in een ogenschijnlijk moeilijke wijk in Amsterdam, lijkt een bijna onmogelijke opgave en is spelen met alle economische wetten. Een onderneemster durfde het aan en ….. haar oom die daar ca. 1 ton in investeerde. De banken gaven, zoals we kunnen verwachten in deze tijd, wederom niet thuis.

Ongelooflijk veel lef, kennis en doorzettingsvermogen heeft er voor gezorgd dat dit een succesverhaal is geworden, zo’n 18 maanden na de opening. Bovendien heeft er een geweldige spin-off naar andere bedrijven plaatsgevonden, organiseert deze dame voetbaltoernooien en proeverijen, en zoekt nadrukkelijk contact met de omwonenden in de wijk (ze is er zelf gaan wonen). Het ultieme succes kwam vervolgens in de vorm van een brief (van een bekende keten) met de vraag of haar bedrijf te koop was.

Een kleine onderneming, maar een groot verhaal. Dit moet ons allen inspireren!

Veel leesplezier!

Met vriendelijke groeten,
Stuyt & Partners
Jan Stuyt
U wilt een bedrijf kopen. Wat zijn de do’s in dit proces!
  1. Stel een zoekprofiel op: probeer een beeld te scheppen van uw toekomstig bedrijf m.b.t. de branche, regio en omvang en concept
  2. Bepaal uw eigen financiële situatie: zeker in de huidige tijd bepalen de financieringsmogelijkheden (lees: eigen vermogen) in grote mate de kans om een overname te doen
  3. Stel een adviseur aan: dat kunt u doen voordat een bedrijf zich aandient, maar u kunt ook wachten tot het moment dat u een bedrijf gevonden hebt; niettemin, doe het niet alleen
  4. Werk een piramide af: doet u onderzoek, zodra u een geschikt bedrijf hebt gevonden, eerst in de cijfers en ga voorts steeds dieper de organisatie in
  5. Bouw aan een goede relatie met de eigenaar: toon respect voor de eigenaar en zijn bedrijf en win zijn vertrouwen
  6. Praat met eventueel met sleutelfiguren: zeker wanneer u wat verder in het proces zit, kan het essentieel zijn om contact te hebben met de belangrijke personen binnen de organisatie
  7. Laat de verkoper meefinancieren: om zaken te kunnen doen is het belangrijk om de risico’s te spreiden, zeker m.b.t. financiering
  8. Neem snel afscheid van verkoper/eigenaar: na een overname, zal de verkoper u moeten introduceren bij relaties en de organisatie moeten overdoen, belangrijk genoeg; niettemin houdt de overdrachtsperiode zo kort mogelijk, twee kapiteins op een schip werkt vaak slecht
Voor verdere informatie neem contact op met J. Stuyt, T: 0174-620338 of mail naar E: advies@stuytenpartners.nl.
Wel of niet een 2de BV voor uw bedrijfspand of andere zaken?
Voordelen van een 2de BV
  • indien u een bedrijfspand hebt is het verstandig om boven uw Werk-BV een Vastgoed-BV te zetten, maar ook bij het hebben van duurzame bedrijfsmiddelen, zoals bijvoorbeeld fitnessapparatuur, is het handig om dit in een aparte BV te plaatsen en te verhuren aan uw Werk-BV; zeker wanneer de Werk-BV in zwaar weer komt, kan dit grote voordelen hebben;
  • wanneer de Werk-BV veel liquiditeit heeft is het bij een tweede BV mogelijk en verstandig dit zoveel mogelijk te parkeren in deze BV
  • binnen deze BV kunt u ook uw pensioenopbouw plegen, zonder het gevaar van een eventuele faillissement van de Werk-BV
  • een mogelijke verkoop van de onderneming (Werk-BV) is daardoor transparanter, eenvoudiger en goedkoper; de Werk-BV is licht (geen overtollig eigen vermogen), met weinig (dure) activa (pand), geen pensioen van de DGA erin en dus over het algemeen beter financierbaar;
  • vanaf 1 juli 2012 wordt het makkelijker om een BV op te richten: er is geen aanvangskapitaal van € 18.000,- noodzakelijk (slechts het storten van € 1,- is voldoende); ook heeft de oprichter meer vrijheid en flexibiliteit m.b.t. de inhoud: zo kunnen er aandelen zonder stem- of winstrecht worden uitgegeven; verder is de inbreng van een notaris niet meer noodzakelijk (ingangsdatum hiervan is nog onbekend)
Nadelen van een 2de BV
  • u heeft meer kosten; zo moet er o.a. een administratie worden bijgehouden en een jaarrekening worden opgemaakt, zijn er meer bankkosten en is er een KvK-bijdrage
Voor info: T: 0174-620338 of mail naar E: advies@stuytenpartners.nl.
Nieuwe profielen
  1. Racketcentrum in N-Brabant:
    Het betreft hier een centrum met indoor- en outdoortennisbanen, squash en meerdere horecaruimten. Uitstekend gelokaliseerd is het bedrijf goed te bereiken, heeft het een behoorlijke parkeerfaciliteit en is het gelegen in een verzorgingsgebied met veel mogelijkheden.

    Het bestemmingsplan laat alternatieve sport- en recreatieve mogelijkheden toe. Het geheel bevindt zich op eigen grond en zal middels een activatransactie worden verkocht. Substantieel eigen vermogen dient aanwezig te zijn om een overname mogelijk te maken.

  2. Fitnesscentrum prov. N-Brabant:
    Een centrum van ca. 750 m² in het centrum van een kleine plaats in het westen van de prov. N-Brabant. Veruit het grootste gedeelte van deze oppervlakte, fitness, groepslessenzaal en spinning, bevindt zich op de begane grond en ca. 150 m² op de 1ste etage. Het betreft een huurpand, welke onderdeel uitmaakt van een groter complex.

    Hoewel nog maar recent gestart, hebben ze in een korte tijd een aardig ledenbestand opgebouwd. Het concept is qua abonnementen modulair opgebouwd en kan worden opschreven als ‘budget-plus’. Verder worden er ruimten verhuurd aan een fysiotherapeut en een masseur. Het gaat hier om de overname van de activa, te weten de inventaris en goodwill.

    Graag zien we uw reactie tegemoet.
Voor deze en alle andere profielen, neem dan contact op met Stuyt & Partners, T: 0174-620338, E: advies@stuytenpartners.nl.
Bedankt voor uw aandacht. Bezoek onze website voor meer informatie.
Stuyt & Partners - adviseurs en intermediairs in de sport- en leisurebranche.
 
Nederland +31 (0) 174 620 338 advies@stuytenpartners.nl
België +32 (0) 495 234 774 Postbus 94, 2670 AB Naaldwijk, NL
aanmelden | afmelden | online bekijken