Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk hem dan via onze website.

Nieuwsbrief | januari 2011

Beste lezers,

De allereerste nieuwsbrief voor het jaar 2011. Ik hoop dat u voldoende energie en nieuwe ideeën heeft op kunnen doen met de feestdagen, zodat u het bedrijf weer kan voorzien van een frisse input. Voor veel bedrijven in de sport- en recreatiebranche zijn de eerste 3 à 4 maanden van groot belang en vormen een opmaat tot een eventueel bedrijfseconomisch gezond jaar. Genoeg motivatie dus om er aan het begin van jaar direct hard tegen aan te gaan.

Stuyt & Partners heeft diezelfde motivatie en wil nadrukkelijk de ondernemer terzijde blijven staan. Middels een breed spectrum aan diensten als een doorlichtingmodule, haalbaarheidsonderzoek, verkoopscan en natuurlijk onze ruime ervaring op het gebied van bedrijfsbemiddeling hopen wij u ook in 2011 weer tot waarde te zijn. U kunt op ons rekenen.

Met vriendelijke groeten,
Stuyt & Partners
Jan Stuyt
Overdrachten versus starters
Uit veel (wetenschappelijk) onderzoek is komen vast te staan dat de kans op succes groter is bij een overname van een onderneming, dan bij het geheel nieuw opstarten daarvan.

Uit een onderzoek van de heer Van Teeffelen van juni 2010, als afstudeerproject aan de Nyenrode Business Universiteit de volgende passage:
‘Het aantal bedrijfsoverdrachten in Nederland is gering, maar deze overdrachten zijn wel belangrijker voor de economie dan het grote aantal starters. In vergelijking met starters zorgen overdrachten voor meer arbeidsplaatsen en dragen ze bij aan innovatie en arbeidsproductiviteit. Van Teeffelen: “Veel starters overleven de eerste vijf jaar niet, terwijl maar weinig overnames in de eerste vijf jaar mislukken.”’

Wanneer u geïnteresseerd bent in de overname van een bedrijf, schrijft u zich dan in bij Stuyt & Partners. U wordt dan opgenomen in het databestand van potentiële kopers en creëert daarmee een voorkeurspositie op het moment dat er een bedrijf naar u wensen in de portefeuille komt. Wij zullen dan eerst met u contact opnemen voordat een dergelijk bedrijf aan de markt wordt aangeboden.

Klik hier om u direct in te schrijven

Het prijsbeleid! Allerminst eenvoudig in een concurrerende markt.
Veel ondernemers worstelen ieder jaar weer met hun prijsbeleid. Omhoog, omlaag of gewoon niets doen. Waar het in een (sport)onderneming o.a. omdraait is de optimale afstelling tussen prijs en klanten (leden/bezoekers). Dat zijn min of meer communicerende vaten: gaat de prijs omlaag dan stijgt het aantal klanten en vice versa.

Welke factoren bepalen een juiste prijs?
  • Allereerst dient u zich af te vragen wat en wie u wenst te zijn, m.a.w. welke concept wil ik voeren met alle consequenties voor de kwaliteit: de prijs dient in ieder geval een afspiegeling te zijn voor het kwaliteitsniveau
  • de kosten binnen een bedrijf vormen vervolgens een eerste oriëntatie bij het vaststellen van de prijs, met daar bovenop een winstopslag
  • de aanwezige concurrentie speelt altijd een rol: hoe kan ik me qua prijs onderscheiden van mijn concurrentie bij een nagenoeg gelijk concept
  • voorts is de vraagkant een belangrijke oriëntatie: heb ik een concept/product/dienst dat heel bijzonder en waar veel vraag naar is, dan is het makkelijker om een hoge(re) prijs te vragen
  • maar ook uw strategie is van invloed: wenst u winstmaximalisatie of kiest u voor marktaandeel
Don’ts bij het vaststellen van het prijsbeleid
  • hanteer niet te lage prijzen, zodat afnemers gaan twijfelen aan de (basis)kwaliteit van product/dienst; er is dus een soort ondergrens aan wat mensen verwachten aan kwaliteit bij een bepaalde prijs
  • pas de prijzen niet continu aan naar boven of naar beneden: u verliest dan snel uw geloofwaardigheid
  • uw concurrentie in de gaten houden is goed, maar probeer hen niet continu te volgen t.a.v. de prijzen: ga uit van uw eigen kracht en probeer uw te onderscheiden in andere onderdelen van het bedrijf
  • in een groeiende markt is het eenvoudiger goede prijzen te vragen dan in een concurrerende markt: gooi niet gelijk de prijzen omlaag als de markt moeilijker wordt, soms is het beter om de prijzen vast te houden en te wachten op betere tijden (zie 2de bullit)
Nieuwe profielen
Fitnesscentrum - Zuid-Holland
Een centrum van ca. 900 m², met fitness, groepslessen en spinning. Gelijkelijk verdeeld over 2 etage’s betreft het een professioneel en modern bedrijf, met goede begeleiding en veel klantvriendelijkheid. Het is gevestigd in een huurpand, met een marktconforme huur, gelegen is een verzorgingsgebied met ca. 25.000 inwoners, zonder aanbieders met eenzelfde uitstraling en referentie.Inrichting en inventaris bevinden zich in een uitstekende staat. Locatie en bereikbaarheid zijn goed, met voldoende parkeervoorzieningen. De overname dient te geschieden op basis van een aandelenoverdracht. Zonder eigen vermogen zal een transactie niet mogelijk zijn.

Damesstudio - Friesland
Een centrum van ca. 160 m² in een middelgrootte plaats. Alles gelijkvloers op de begane grond gelegen, is het bedrijf gevestigd in een huurpand in een klein winkelcentrum. Met een fris en verzorgd interieur en een concept gebaseerd op circuittraining, past het bedrijf naadloos in de tijdgeest van een bepaalde doelgroep die functioneel trainen wil combineren met veel gezelligheid, in een omgeving die niet zo intimiderend is.
Met name geschikt voor de vrouwelijke ondernemer die graag met mensen wil omgaan en haar brood wil verdienen in de gezondheidsbranche. Het betreft een activatransactie.
Bedankt voor uw aandacht. Bezoek onze website voor meer informatie.
Stuyt & Partners - adviseurs en intermediairs in de sport- en leisurebranche.
 
Nederland +31 (0) 174 620 338 advies@stuytenpartners.nl
België +32 (0) 495 234 774 Postbus 94, 2670 AB Naaldwijk, NL
aanmelden | afmelden | online bekijken