Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk hem dan via onze website.

Nieuwsbrief 22 | maart 2010

Beste lezers,

Het zijn onzekere tijden voor menig bedrijf in de sportbranche. Binnen een dergelijke periode zijn we altijd naarstig opzoek naar houvast, naar iets wat ons verder kan brengen. Zo’n opzet van de nationale sportweek leent zich daar uitstekend toe.

Over ruim twee weken start dit spektakel al, dus ik hoop dat u, als sportbedrijf, de organisatie daaromheen al reeds klaar heeft. Het succes zit hem namelijk in de massaliteit van het gebeuren: zoveel publiciteit rondom sport, bewegen en gezondheid dat de man en vrouw in de straat er niet aan kan ontkomen en wel moeten gaan deelnemen. Het succes erna zal in grote mate worden bepaald of u een vervolg kan geven aan dat gevoel. Succes met de organisatie!

Met vriendelijke groeten,
Stuyt & Partners
Jan Stuyt
Maak eens een SWOT-analyse van uw eigen bedrijf!
In een tijd dat de omzet en de winst van uw bedrijf onder druk staat, en dat is voor diverse bedrijven al enkele jaren realiteit, is het noodzakelijk om goed naar uw eigen bedrijf te kijken. Een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) kan u daarbij helpen.

  • Als ondernemer bent u voornamelijk bezig met de dagelijkse werkzaamheden en zaken op korte termijn. Om een goede strategische analyse te maken van uw bedrijf en de markt is het belangrijk vooruit te kijken naar nieuwe trends en ontwikkelingen. Daar is meestal minder tijd voor!
  • Eigenlijk moet een dergelijke exercitie een vast onderdeel zijn binnen het management van een organisatie. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf zou dit structureel om de twee jaar moeten plaatsvinden.
  • Het is algemeen bekend dat het lastig is om je eigen bedrijf te beoordelen, wat vaak veel weg heeft van een zelfdiagnose. Beter zou zijn om dit door een buitenstaander te laten verrichten;
  • Handig is om te beginnen met de kracht van je bedrijf en dit te koppelen aan trends en nieuwe ontwikkelingen in jouw branche. Van hieruit ontstaat namelijk een visie (kansen= sterkte + trends/ontwikkelingen in de branche).
Voorbeeld SWOT-analyse fitnesscentrum
Een SWOT-analyse van een willekeurig fitnesscentrum zou er als volgt uit kunnen zien:

Sterktes
  • enthousiaste en deskundige werknemers
  • gedreven management/eigenaar
  • veel (verschillende) klanten
  • ruim aanbod in programma’s en trainingstijden
Zwaktes
  • een beperkte klantentrouw
  • slecht managementinformatiesysteem
  • afhankelijkheid directeur/eigenaar is groot
  • een matig klantenvolgsysteem
Kansen
  • verdere productontwikkeling
  • verbreding van de doelgroep
  • samenwerking met andere organisaties in de branche
  • verbreding van activiteiten/samenwerking die omzet generen
Bedreigingen
  • een steeds groter marketingbudget noodzakelijk
  • concurrentie is stijgend
  • prijzen staan onder druk
  • klanten verleggen interesse naar andere sport- en vrije tijdsactiviteiten
Centra ter overname aangeboden
Saunacentrum in Noord Nederland
Een werkelijk fraai wellnesscentrum in het noorden van het land. Een centrum wat enkele jaren terug geheel is opgeknapt door de huidige eigenaren, met veel aandacht voor uitstraling en sfeer. Met een aanbod van verschillende sauna's (binnen en buiten), een verwarmd buitenzwembad, een prachtige whirlpool, een breed assortiment aan behandelingen en een heel mooie tuin zijn ze er in geslaagd om een behoorlijk marktaandeel in het noorden te veroveren.

Daarnaast is het personeel op en top dienstbaar, met een grote mate van klantvriendelijkheid. Een flinke groei van het aantal bezoeken de afgelopen jaren heeft geresulteerd in een bedrijfseconomisch gezond bedrijf.

Naast het bedrijfsgedeelte wordt er een woonhuis aangeboden. Het betreft hier de verkoop van de onroerende zaken (zowel de woning als het bedrijfsgedeelte) en de onderneming. De transactie zal plaatsvinden in de vorm van een overdracht van de activa (onroerende zaken, inventaris en goodwill).

Graag zien we uw reactie tegemoet.

Fitnesscentrum - Flevoland
Het betreft een fitnesscentrum van ca. 450 m², met als kernactiviteiten fitness en groepslessen. Recentelijk is het centrum compleet verbouwd en kent het weer een frisse en moderne inrichting. Gevestigd in een grotere stad, huurt het bedrijf de ruimte op de 1ste etage van een groter complex. Dit complex is gelegen midden in een grote woonwijk en biedt dus veel mogelijkheden voor een actieve en jonge ondernemer die er helemaal voor wilt gaan.

Gezien het overnamebedrag bovendien haalbaar voor starters die uiteindelijk van hun droom realiteit willen maken. De transactie zal plaatsvinden op basis van de overname van de activa (inventaris en goodwill).

Graag zien we uw reactie tegemoet.
Bedankt voor uw aandacht. Bezoek onze website voor meer informatie.
Stuyt & Partners - adviseurs en intermediairs in de sport- en leisurebranche.
 
Nederland +31 (0) 174 620 338 advies@stuytenpartners.nl
België +32 (0) 495 234 774 Postbus 94, 2670 AB Naaldwijk, NL
aanmelden | afmelden | online bekijken