Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk hem dan via onze website.

Nieuwsbrief | april 2015

Beste lezer,

We kunnen er zo langzamerhand nauwelijks meer omheen: de economie geraakt definitief uit het dal, de curve wijst nadrukkelijk omhoog. Hoewel niet alle macro-economisch parameters op groen staan, denk bijvoorbeeld aan de werkeloosheid, is de richting naar betere tijden ingezet. Nu draaide de export en het bedrijfsleven in het algemeen al voor een langere tijd redelijk tot goed, de consumentenuitgave bleef daarentegen nog achter. En dat laatste hobbeltje gaat nu ook genomen worden: sinds 7,5 jaar is het consumentenvertrouwen weer positief, dat betekent dat er een meerderheid aan mensen is, die positief is gestemd over zijn of haar (economische) toekomst.

Gaan we dat vervolgens terugzien in bijvoorbeeld de sport- en recreatiebranche: zeker en vast. Hoewel sport inmiddels voor de meeste onder ons redelijk geïncorporeerd is in ons dagelijks leven, is er altijd een categorie, die in mindere tijden daarvan uitgesloten blijven. Ook het recreëren in algemene zin, kunnen we missen, wanneer het de portemonnee niet toelaat. Zodra consumenten bereid zijn om meer uit te geven gaat ook juist de sport- en recreatiebranche dat merken.

Voor de fitnessmarkt zal dat kunnen betekenen dat er meer ruimte komt voor (nieuwe) concepten aan de bovenkant van de markt, maar ook dat de onstuimige groei van budgetcentra zal afnemen. Ongetwijfeld zal ook de wellnessbranche weer wat betere tijden tegemoet kunnen zien. Vertrouwen en positivisme: heel lang blijven vasthouden die woorden en er vooral naar blijven handelen…

Veel leesplezier!

Met vriendelijke groeten,
Stuyt & Partners
Jan Stuyt

Wat is jouw bedrijf waard?
Nu 50% korting: voor € 475,-, excl. reiskosten en BTW

Het zijn onzekere tijden en veel bedrijven in de sport- en leisurebranche verkeren nog steeds in zwaar weer. Daarentegen hebben diverse bedrijven zich ook nadrukkelijk crisesproof getoond en nauwelijks last van dalende cijfers. Vast staat dat het ondernemen onmiskenbaar moeilijker is geworden.

Niet zo gek dus dat je wel eens met de gedachte speelt om het bedrijf te verkopen. Maar is mijn bedrijf verkoopklaar en wat is mijn bedrijf dan waard! En eigenlijk wil iedereen dat wel weten. Wij bieden je nu die mogelijkheid met een beperkte investering, middels deze aanbieding:

Deze ‘Verkoop-scan’ geeft jouw antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn de risico’s binnen jouw bedrijf
  • Is jouw bedrijf verkoopklaar en zo niet, wat moet er verbeterd worden
  • Hoe gaat een dergelijk proces in zijn werk en wat betekent dat voor jou
  • Wat is de waarde van jouw bedrijf?

Deze actie geldig tot 30 april 2015.

Voor meer informatie neemt u contact op met Stuyt & Partners, T: 0174-620338, E: advies@stuytenpartners.nl.


Vertrouwen neemt toe: 5 redenen om in 2015 te verkopen

De afgelopen weken is de overnamemarkt weer volop in het nieuws geweest, denk hierbij aan de verkoop van Talpa, het succeshuis van John de Mol, en de fusie (lees: overname) van Heinz en Kraft. Hoewel dit voornamelijk bedrijven zijn in het hogere segment, heeft dit altijd top-down uitwerking naar het MKB. De overnamemarkt is naast de aanwezigheid van kapitaal vooral ook afhankelijk van vertrouwen. Met name dat laatste lijkt gestaag te groeien. Hierbij 5 redenen om in 2015 je bedrijf te verkopen

Meer vertrouwen: de overnamemarkt is sterk sentiment gedreven. Daarbij kijkt een koper in feite vooral naar de toekomstige verdiencapaciteit van een bedrijf. Nu de macro-economische vooruitzichten de komende jaren ronduit positief zijn - ‘alle seinen staan op groen’ - , vergroot dat de bereidheid van kopers om mee te gaan in jouw verhaal. Uiteraard staan cijfers en zakelijke motieven voorop, maar een positieve outlook voor de komende drie jaar helpt zeker mee.
Geld moet nu komen: veel strategische kopers en participatiemaatschappijen hebben zich de laatste jaren ingehouden, maar willen nu hun slag slaan. In dat segment is geld geen enkel probleem. Nu de ECB de komende anderhalf jaar 1100 miljard extra in de markt pompt en de rente historisch laag staat is iedereen op zoek naar groei en rendement. Vooral bij banken zou er nu ook ruimte moeten komen voor het MKB.
Nog wel de juiste man op de juiste plek: het bedrijf heeft de afgelopen jaren een flinke klappen gehad, je hebt behoorlijk moeten snijden in de kosten, maar je bent overeind gebleven en de curve gaat weer langzaam omhoog. Toch is de strijd om te overleven niet in de koude kleren gaan zitten en ontbreekt de energie om weer met veel enthousiasme en vol goede ideeën het bedrijf naar een volgende fase te leiden. Kortom, een goed moment om je af te vragen of jij voor die nieuwe fase de juiste man of vrouw op de juiste plek bent.
Partnership: je hebt tot nu toe altijd zelf de kar getrokken. Maar ondernemen kan een eenzame bezigheid zijn. Bovendien is het bedrijf kwetsbaar als alles aan jouw persoon hangt. Dus waarom niet kiezen voor een zakelijke partner die naast geld ook nieuwe kennis, contacten en energie inbrengt? Daarmee trek je het bedrijf naar een hoger plan en maak je het minder afhankelijk van jouw persoon. Bovendien is het bedrijf daardoor aantrekkelijker voor een toekomstige koper.
Stop op het juiste moment (niet noodzakelijkerwijs voor iedereen het hoogtepunt): het zal jou ongetwijfeld niet overkomen, maar de meeste ondernemers maken de fout door veel te lang door te gaan. Net als bij topsporters, artiesten en politici is het de kunst om op het juiste moment te stoppen. Want hoe succesvol je ook bent, er komt een dag dat de markt kantelt of wellicht al is gekanteld, je het fysiek niet meer trekt of dat je gewoon geen zin meer heeft om minimaal zestig uur per week gas te geven.

Een bedrijf verkopen is een intensief traject waar je minimaal 6 tot 12 maanden voor uit moet trekken. Cruciaal voor het de slagingskans is de voorbereiding, de timing en uw netwerk van adviseurs. Voor John de Mol was 2015 in ieder geval het perfecte moment.

Voor meer informatie neemt u contact op met Stuyt & Partners, T: 0174-620338, E: advies@stuytenpartners.nl.

Economie krabbelt op: 7 redenen om in 2015 te kopen

De economie krabbelt op, ondernemers op leeftijd gaan met pensioen, financiering is vaker te krijgen en overgenomen bedrijven presteren vaak goed. Redenen genoeg voor ondernemers om te kijken naar een overname. Uit een recent onderzoek van Management Team blijkt dat ruim de helft van alle managers de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen. Maar zelf een bedrijf opbouwen is moeilijk en bovendien zeer risicovol, zegt Peter Rikhof van Brookz. Hierbij 7 redenen om in 2015 een bedrijf te kopen

Macro-signalen staan op groen: de overnamemarkt is voor een groot gedeelte conjunctuurgevoelig en emotie gedreven. Na jaren van recessie, dalende huizenprijzen en sombere vooruitzichten kijken burgers en bedrijven weer een stuk positiever naar de toekomst. Voor 2015 wordt een economische groei voorspeld van 1,25 procent en dat zal tot 2018 tussen de 1.5 en 1.75 procent per jaar uitkomen. Kortom, een goed fundament voor zakelijke groei.
Er is veel (latent) aanbod: er wordt al jaren gesproken over duizenden babyboomers die tegen hun pensioen aanzitten. Door de crisis hebben veel van deze oudere ondernemers de verkoop van hun bedrijf even voor zich uitgeschoven. Maar het einde komt nu toch echt in zicht. Een op de vier Nederlandse ondernemers is op dit moment ouder dan 60 jaar. Verwacht wordt dat er tot 2020 ruim 10 duizend mkb-bedrijven per jaar op de markt gaan komen.
Geen opvolging binnen de familie: naast het extra aanbod vanwege de babyboomers die moeten stoppen, speelt ook mee dat familiebedrijven steeds vaker worden overgedragen aan iemand van buiten de familie. Slechts een op de vier familiebedrijven wordt voortgezet door iemand van de familie zelf. In driekwart van alle gevallen gaat een familiebedrijf op dit moment naar een externe koper.
Steeds meer alternatieve financiering: ja, het verkrijgen van bancaire financiering is nog steeds een uitdaging. Maar er is in feite geld genoeg in de markt. Door nieuwe aanbieders en financieringsvormen is dit geld ook steeds meer toegankelijk voor mkb-bedrijven. Er hebben zich de afgelopen jaren steeds meer alternatieven aangediend die een deel van de financiering kunnen invullen.
Crowdfunding is explosief gegroeid en wordt ook regelmatig ingezet bij bedrijfsovernames. Daarnaast zijn informal investors, mkb-obligatiefondsen en participatiemaatschappijen veel vaker betrokken bij overnametransacties. Last but not least heeft ook de overheid een aantal regelingen beschikbaar die de kans op financiering aanmerkelijk vergroten.
Overgenomen bedrijven presteren beter: van alle startende bedrijven gaat bijna 70 procent binnen drie jaar failliet of moet stoppen. Slechts 8 procent wordt echt succesvol. Dat zijn geen cijfers om vrolijk van te worden. Bij bedrijven die worden overgenomen ligt de succesratio aanmerkelijk hoger. Nieuwe eigenaren zorgen voor nieuwe energie en innovatie. Ruim 80 procent van alle overgenomen bedrijven bestaat na vijf jaar nog steeds. En driekwart van deze bedrijven presteert na de overname significant beter dan daarvoor.
Je stapt op een rijdende trein: een groot voordeel van een bedrijf overnemen in plaats van zelf een nieuw bedrijf starten, is dat je veel meer vaart kunt maken. Een product, klanten, personeel; het is er allemaal al. Je kunt al je energie stoppen in het verbeteren en optimaliseren van de bedrijfsprocessen en belangrijker: het ontwikkelen van nieuwe business. Een ander voordeel is dat je vanaf dag één ook een inkomen geniet, omdat er inmiddels voldoende cashflow is waaruit ook de management fee kan worden betaald.
Mkb-overnameadvies professioneler: de mkb-overnamemarkt blonk tot zo’n tien jaar geleden niet uit door transparantie en professionaliteit. Voor oriënterende kopers was het vaak moeilijk om met geschikte bedrijven in contact te komen, of te bepalen welke overnameadviseur voldoende gekwalificeerd was.
De afgelopen jaren is er een behoorlijke kwaliteitsslag gemaakt. Zowel op het gebied van matchmaking als ook op het vlak van waardebepaling, juridische ondersteuning en hulp bij het rondkrijgen van de financiering, zijn er inmiddels honderden deskundige adviseurs beschikbaar, o.a. te vinden via de website van de belangenverenigingen DCFA, BOBB en het NIRV.

Uiteraard blijft een bedrijf overnemen een intensief traject met de nodige haken en ogen. En is het cruciaal dat je je goed voorbereidt en weet waar je naar op zoek bent. Maar de kans van slagen en de vooruitzichten tot 2020 zijn op dit moment aanmerkelijk beter dan de afgelopen vijf jaar. Je moet het alleen nog even doen.

Voor meer informatie neemt u contact op met Stuyt & Partners, T: 0174-620338, E: advies@stuytenpartners.nl.

Nieuwe verkoopprofiel

Fitnesscentrum prov. Drenthe: gelegen op een dienstenterrein in een grotere plaats in de prov. Drenthe, treffen we hier een modern en ruim opgezet centrum van ca. 1700 m², met en uitstekende bereikbaarheid en parkeergelegenheid. Gedreven in een eigen pand zijn de kernactiviteiten van dit bedrijf zijn fitness, in haar ruime verschijningsvormen, en een zeer ruim aanbod van groepslessen (incl. spinning);.

Nadrukkelijk kunnen we dit bedrijf conceptueel omschrijven als familiair, klantgericht, met veel aandacht voor hygiëne en een prima prijs/kwaliteits-verhouding. Het is om die reden dat het bedrijf zich ook in deze tijd meer dan uitstekend staande weet te houden en nauwelijks hoeft in te leveren aan leden. Integendeel het bedrijf is nog steeds groeiende in leden en omzet.

Uitgangspunt is het huren van het pand en de koop van de exploitatie o.b.v. een activa/passiva-transactie, hoewel een aandelentransactie bespreekbaar is.
Graag zien we uw reactie tegemoet.

Voor meer informatie neemt u contact op met Stuyt & Partners, T: 0174-620338, E: advies@stuytenpartners.nl.

Bedankt voor uw aandacht. Bezoek onze website voor meer informatie.
Stuyt & Partners - adviseurs en intermediairs in de sport- en leisurebranche.
 
Nederland +31 (0) 174 620 338 advies@stuytenpartners.nl
België +32 (0) 495 234 774 Postbus 94, 2670 AB Naaldwijk, NL
aanmelden | afmelden | online bekijken